Bokashi Kompost


Herkese selam,

Bu aralar “evden nasıl daha az atık çıkartırım” la yanıp tutuşurken birkaç kez karşıma çıkan kompost yapma olayını araştırmak istedim. Araştırırken de karşıma böyle tatlı çocuk kitapları çıkmadı değil...



Maalesef hala daha şehirde ve bir apartman dairesinde oturduğum için kompost yapımında, yaşadığım ortama uygun olan en ideal yöntemin “Bokashi Yöntemi” olduğunu öğrendim ve onunla ilgili biraz araştırma yaptım.

Yöntem; evinizdeki organik atıkların hava almayan bir kap içerisinde üzerine EM (Etkin mikoorganizma) eklenmesi ile  çürüyerek gübreye dönüşmesi esasına dayanıyor. EM’yi ilk bulan Japon biliminsanı Dr. Teruo Higa’ya göre 3 tip mikroorganizma var; pozitif, negatif ve fırsatçılar. Fırsatçı mikroorganizmalar ortamda hangisi yoğunsa ona dönüşürlermiş; örneğin negatif mikroorganizmalar mı çok, hoopp fırsatçılar da negatif oluverirlermiş. EM’nin esas amacı ortamdaki pozitif mikroorganizmaları arttırıp fırsatçıların da pozitif hale gelmesini sağlamakmış.. (vay arkadaş, insanlar ne güzel şeylerle uğraşıyorlar yahu.. ) EM’yi çeşitli tedarikçilerden alabileceğimiz gibi evde de yapabiliyormuşuz. Evde yapım aşamaları biraz meşakkatli; ancak tutturursanız da çok zevk alarak yapacağınız türden. (Evde yapım olayını merak edenler şuradan inceleyebilirler.)

Biz EM’yi tedarik ettik veya kendi yararlı mikroorganizmalarımızı yaptık varsayıyorum ve kompost nasıl yapılır o aşamaya geçiyorum.



Kompost yapmanın en önemli püf noktası hava almayan bir kap. Hatta 20 kg’lık peynir kapları bu iş için oldukça iyi oluyormuş (gıda ile temasa uygun olması sebebi ile) Kovamızın dibine bir süzgeç yerleştiriyoruz ve dibine yakın bir yere de musluk takıyoruz. Mutfak artıklarımızı ki bunlar; yemek yaparken kullandığımız soğan kabukları, yumurta kabukları, et-balık-tavuk-süt ürünleri vb. gibi aklınıza gelebilecek her türlü organik atık olabilir, kovamıza ekliyoruz; ancak çok fazla sıvı ürün koymazsak iyi olurmuş. Atıkları her eklediğimizde üzerine bir avuç kadar EM ilave ediyoruz, yukarıdan bir tepsi veya benzeri bir malzeme ile iyice sıkıştırıyoruz. Eklemeleri 2 günde bir yapabiliriz.2 hafta sonunda fermentasyon süreci tamamlanıyor, yani gübreniz oluşuyormuş. :)

Hani ilk başta dibe süzgeç koymuştuk ve bir musluğumuz vardı ya. İşte gün aşırı o musluğu açarak kovamızın dibinde biriken sıvıyı boşaltmamız gerekiyormuş. Ve bu su da çok kıymetliymiş. Şöyle ki 1’e 100 oranında klorsuz su ile seyreltip bahçemizde, balkon bitkilerimizde hatta lavabo giderlerimizde bile kullanabilirmişiz. Görüyorsunuz hiçbir şeyi israf etmiyoruz.. En çok bunu seviyorum. :)

Son olarak bir uyarı; sürecin hiçbir aşamasında metal kap,kaşık,süzgeç vs kullanılmamalıymış. Ayrıca küflenmiş gıdalar kovaya eklenmemeliymiş.

Benim bahçeli bir evim yok; ancak apartmanımızın bahçesinde ağaçlar ve çeşitli bitkiler var. Elde ettiğim komposttan birer avuç bu ağaçların diplerine atabilirim ya da evimdeki bitkilerde kullanabilirim diye düşünüyorum. Sonuç olarak kompostu yaparak en önemli amacım olan daha az atık çıkartma işine bir adım daha yaklaşmış olacağım. Bana şans dileyin... :)

Sevgiler...



Yorumlar

  1. ay ilk defa duyduğum bir şey bu... iyi ki bu bloglar var ya bir sürü şey öğreniyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi?Bakalım bugün daha neler öğreneceğiz...

      Sil
  2. çalışan şehir insanı için çok zormuş gibi... belki bir başlasak devamı gelir... bu bilgilendirmeler de teşvik ve motive edici olmuş... ama sanki bunu deneyimlemiş ve pratize etmiş kişilerin bilgisine hala çok ihtiyaç var gibi... biraz daha yayılsa, sıradanlaşsa ve normalleşse... daha kolay hayatımızın parçası olacak sanki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet,şu anda biraz teorik kalıyoruz;ama benim çevremde de yapan insanlar var.Başlarda unutuyorsun, atıkları direkt çöpe atıyorsun;ancak sonra alışkanlık haline geliyor ve komposta ayırıyorsun.Alışmak için zaman lazım;ama bence yapabiliriz.

      Sil
  3. Bunun benzerini bizimkiler yapıyorlar. Küçük bir bahçemiz var. Evde çıkan çöpleri doğal olanları hepsini bir kapta biriktirip bahçedeki çukura döküyorlar üzerine de bir miktar toprak atıyorlar. Sevgili anneciğim doğal gübre yaptığını söylüyor. Bana hiç bakmayın ben hiç anlamam bu işlerden :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel..Ne varsa eskilerde var zaten, bizden çok daha iyiler bu konuda :)

      Sil
  4. Böyle şeylerle uğraşıp kıymet vermeniz harika. İyiki böyle bir yazı paylaştınız belki sizden etkilenip yapanlarda olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, biraz olsun farkındalık yaratabildiysem ne mutlu bana.Teşekkür ederim.

      Sil
  5. Ilk kez duyuyorum biraz meşakkatli gibi sanki. Ama sonucu güzel olacak.

    YanıtlaSil
  6. Tülin yaa aynı şeyleri yazmamıza kaç puan peki :)) süpersiniz. bol şans :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaaa...Ben birkaç gün takip edemedim yazılanları..Öyle mi? Serap sen başla yapmaya ben geliyorum :)

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar